Blog

CRM Trend 2015: Content strategie geïntegreerd met CRM

Publicatiedatum:

afbeelding bij

Het aankoopproces in de hoofden van de potentiële kopers vindt meer en meer plaats voordat deze met de verkoper spreekt. Onderzoeken wijzen uit dat 90% van het koopproces al gerealiseerd is voordat de verkoper in contact komt met de potentiële klant. Deze trend is natuurlijk al eerder ingezet, versterkt door content marketing en de integratie van Social Media in het bedrijfsleven.

We kunnen nu wel definitief constateren dat het verkoop vak definitief veranderd is. Dat realiseert zich niet alleen in de marketing afdeling, maar tegenwoordig ook het hoger management, met als gevolg dat er meer plannen geschreven worden. De contentstrategie verschuift nu vanuit de hoofden van de marketingafdeling naar een officieel strategisch plan. Dat betekent in ieder geval drie dingen voor u:

  1. Ten eerste is het enige retrospectie waard om vast te stellen in hoeverre de skills van uw eigen salesteam al toereikend zijn om dit veranderde koopproces in voldoende mate te ondersteunen. Indien u vaststelt dat er onvoldoende verkoopvaardigheden zijn en de samenwerking tussen marketing en sales nog in de kinderschoenen staat, is het tijd om actie te ondernemen. Doet u dat niet, dan zal het aantal potentiële klanten waar u mee in gesprek komt, aanzienlijk afnemen.
  2. Ten tweede kunt u zich afvragen of de CRM processen en de tools die uw commerciële team ondersteunen, voldoende functionaliteit en flexibiliteit bieden om het veranderde commerciële proces maximaal te ondersteunen. De verwachting is dat de functionaliteit van de huidige Business to Consumer marketing tools ook binnen de Business to Business marketing processen de norm zal worden.
  3. Mocht uw content- strategie nog niet in uw CRM strategie zijn geïntegreerd, dan is het tijd om daar serieus stappen op te ondernemen!

Gartner voorspeld dat de Chief Marketing Officer in 2017 een groter budget heeft dan de Chief Information Officer. Hierop vooruitlopend hebben veel CRM software leveranciers hun slagkracht op het gebied van marketing functionaliteit vergroot. Behoud en terugwinnen van verloren gegane klanten in combinatie met klantloyaliteit heeft hoge prioriteit.

Wilt u alle 7 CRM trends van 2015 weten? In ons whitepaper gaan we uitgebreid in op dé trends van dit jaar op het gebied van CRM, en hoe u deze kunt toepassen op uw eigen bedrijfsprocessen.