Blog

Digitale marketing vereist verdere integratie van systemen

Publicatiedatum:

afbeelding bij

Vooruitstrevende organisaties die hun systemen en processen hebben geïntegreerd en gestroomlijnd en data centraal kunnen analyseren vanuit verschillende klantinteracties, zijn de koplopers in digitale marketing. De adoptie van digitale marketing is echter bij het merendeel van de bedrijven nog nauwelijks volwassen te noemen, waardoor het optimaal bedienen van klanten vaak nog een uitdaging blijkt.

Adoptie digitale marketing

Deze conclusie wordt getrokken uit het onderzoeksrapport ‘Digital Marketing Maturity: The Results Are In’ van applicatie-ontwikkelaar Progress. Het rapport is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek uitgevoerd door onderzoeksinstelling Dimensional Research onder 700 respondenten naar de voortgang van hun activiteiten gericht op digitale marketing. Het merendeel van de deelnemers kwam uit het onderzoek als ‘gemiddeld’ op de schaal die de adoptie van digitale marketing weergeeft. Uit het onderzoek blijkt ook dat er nog veel actie nodig is om het juiste niveau van digitale marketing te bereiken, want 80% van de respondenten geeft aan dat er handmatige processen vereist zijn om de systemen goed te laten werken. Deze conclusie bevestigt de bevindingen uit een eerder onderzoek, waarbij 62% van de respondenten aangaf de kop in het zand te steken wat betreft de digitale transformatie van de eigen organisatie.

Rol van marketing

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het noodzakelijk is dat organisaties hun systemen optimaliseren, integreren en automatiseren. Bedrijven hebben hier een analyseplatform bij nodig om voordeel te behalen uit big data en zo de conversie te verhogen. Het doorvoeren van deze veranderingen helpt hen ook bij de ondersteuning van de initiatieven op het gebied van de transformatie van digitale business.

Belangrijkste bevindingen

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:

  • Verdere integratie van systemen is nodig: Organisaties investeren in technologie om groei te realiseren, maar het is belangrijker dat die systemen benut worden om een holistische visie van het bedrijf te creëren. Dat bepaalt uiteindelijk het succes. 63% van de respondenten heeft twee of drie systemen geïntegreerd in een batchproces, terwijl 60% hetzelfde heeft gedaan voor realtime integratie.
  • Handmatige processen zijn nog steeds de norm: 56% van de organisaties gaf aan dat enkele tot geen van hun marketingsystemen zijn geïntegreerd of gegevens delen. 80% meldde dat handmatige processen nodig zijn om de systemen goed te laten werken. Om het volgende volwassenheidsniveau van digitale marketing te bereiken, moeten organisaties meer processen automatiseren en integreren om gegevens te delen die een 360 graden beeld van de klant tonen.
  • Analytics en big data niet optimaal benut: het gebruik van big data en analytics om gepersonaliseerde ervaringen te leveren en invloed uit te oefenen op de totale customer journey, is een belangrijk onderdeel om een concurrerend voordeel te behalen. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat de respondenten het belang inzien van analytics. Zo geeft 69% van de respondenten aan dat de rapportage van hun analytics-oplossing volledig geïntegreerd is en dat zij alle informatie op een gecentraliseerde plek kunnen inzien. Daarnaast geeft de meerderheid aan big data en analytics in te zetten om conversies te verhogen (87%) en om de effectiviteit van marketingprogramma’s te verbeteren (70%).

Business analytics en het verbeteren van de customer experience is één van de grootste voorspelde trends van 2016. In ons whitepaper gaan we in op de 6 voorspelde CRM trends van 2016 en of deze ook daadwerkelijk door lijken te zetten. Benieuwd? Download het whitepaper hiernaast.

Bron: Customertalk