Blog

Retail Trends 2015

Publicatiedatum:

afbeelding bij

De reputatie van de retail industrie als achterblijver in technologie, is aan het veranderen volgens experts. Door de voortdurende evolutie van mobiel en andere technologieën, zijn retailers in 2015 op zoek naar technologische bevorderingen om de industrie te transformeren. Dit komt mede door de verschuiving naar omni-channel strategieen in de retail branche.

De volgende retail trends zijn de meest opvallende voor komend jaar.

Online en offline versmelten
Twee zaken die vanuit het oogpunt van de klant tot voor kort nog twee verschillende werelden leken, groeien naar elkaar toe: fysieke winkels en webshops versmelten meer en meer tot interactieve winkelmodellen, de zogenaamde ‘interactive stores’. Het doel is om de klant een maximaal comfort en een doelgerichte en geïndividualiseerde presentatie van en advies over de artikelen te bieden. Drijfveer van deze evolutie is enerzijds het groeiende gebruik van smartphones en tablets en anderzijds de fusie van online en offline werelden, zowel in het privéleven als op het professionele vlak. Daarmee gepaard gaat ook het veranderde koopgedrag van de consument, die steeds meer comfort, flexibiliteit en individueel advies verlangt bij zijn aankoop, maar ook tijd wil besparen.

Gepersonaliseerde winkelervaring
Retailers moeten hun klanten kennen om de gewenste koopervaring te kunnen bieden. Klanten verwachten op maat gesneden informatie en dus moet de presentatie in de winkel aan geslacht, leeftijd en eventueel zelfs aan het online koopgedrag worden aangepast. Het toepassen van digitale media op het gebied van vormgeving, service en advies helpt hierbij enorm. Bijvoorbeeld via een intelligente koppeling van in-store videoanalyse en beeldschermen voor digital signage.

Mobiel betalen
Betalen doen we voortaan mobiel, met bijvoorbeeld een E-wallet of met je telefoon bij de kassa. Het is een relatief nieuw fenomeen dat komend jaar aan populariteit zal gaan winnen. In Nederland kun je nu al cashless betalen bij verschillende horecagelegenheden en zorgt voor een makkelijke betaling, in de winkel en online.

Wilt u meer lezen over klantloyaliteit, en samenhang met campagne management en capaciteitsplanning in de retail branche? In ons whitepaper ‘Retailer: Versterk de relatie met uw klant’ gaan we uitgebreid in op klantloyaliteit strategieën, het opbouwen van een 360 graden klantbeeld en slim plannen aan de hand van bezoekersaantallen.