Blog

Trendmijmeringen

Publicatiedatum:

afbeelding bij

Een nieuw jaar, een nieuw moment om te mijmeren over de toekomst. En twee in het oog springende onderwerpen die mij de afgelopen tijd bezighouden (naast de Olympische Gouden Regen natuurlijk J ): het vermeende aantrekken van de economie en de verminderende concurrentiekracht van de BV Nederland. Het Centre for Economic and Business Research (CEBR) voorspelt dat de Nederlandse economie tussen nu en 2028 op de wereldranglijst zal dalen van de 18e naar de 30e plaats. Volgens de voorspellingen worden we ingehaald door Egypte, HongKong, Nigeria en Irak. Dat klinkt zorgelijk en betekent dan ook dat we in 2014 echt stappen moeten ondernemen om een ander dan het voorspelde resultaat te krijgen. Dus niet wachten tot het 2015 tot en met 2020 is geweest, ondanks dat 2028 nog ver weg klinkt.


Dat geldt natuurlijk ook voor mijn eigen organisaties. Ondanks dat we succesvol zijn en tevreden klanten hebben, mogen we er niet van uit gaan dat dit zo blijft als we ons zelf niet blijven aanpassen. “Dus hoe dan?” mijmert het in mijn achterhoofd….


Voor veel ondernemers staat het onderwerp “groei” op de strategische agenda. Structurele groei kan alleen met tevreden klanten, die de samenwerking als waardevol ervaren. Nu kom ik in onze CRM praktijk regelmatig organisaties tegen die nogal intern gericht zijn, en daarmee de toegevoegde waarde richting de klant vergeten. Dus enige deductie als antwoord op de vraag: “hoe dan”? …. in ieder geval niet door de focus op intern te blijven houden!


In mijn zoektocht naar het antwoord heb ik gelezen wat de bekende en minder bekende Goeroe’s over 2014 voorspellen. De Trends. Als je deze Trends naast elkaar legt, zie je een grote gemene deler ontstaan: ten eerste de inzet van Internet op in feite ALLES wat informatie kan verzamelen, zodat je als leverancier op basis van informatie over het gebruik van je diensten & producten weer meerwaarde kunt leveren. Dit wordt aangeduid met de term Internet of Things. Ten tweede de steeds verdergaande integratie van klantkanalen, zodat de klant optimaal geholpen wordt, ongeacht waar deze zich op dat moment bevindt. En wat bij mij ook een snaar raakt: Social Business, waarbij het delen van kennis zowel intern binnen de eigen organisatie als ook met de buitenwereld, centraal staat om op deze wijze de toegevoegde waarde verder te vergroten.


In de laatste twee onderwerpen hebben we de afgelopen periode veel geïnvesteerd. Ik ben er ook vast van overtuigd dat dit belangrijke pijlers van ons succes zijn. Het Internet of Things is ook voor ons een nieuwe uitdaging waar we zeker mee aan de slag gaan. Ik ben benieuwd wat ik daarover begin 2015 kan melden…


Hoe dan ook, mijn overtuiging gebaseerd op mijn mijmeringen is alleen maar sterker geworden: de in de Trends naar voren geschoven ontwikkelingen bieden veel mogelijkheden om toegevoegde waarde aan de klant te leveren en zijn daardoor ook niet meer te stoppen. En hoe zit het met uw mijmeringen?