Blog

Zo word je een analytical marketeer

Publicatiedatum:

afbeelding bij

Om een echt klantgerichte organisatie te worden is het essentieel je marketingorganisatie te transformeren. Het toepassen van analytics speelt hierbij een grote rol. Maar wat vraagt dit van een marketeer? Hier geven we de 9 belangrijkste vaardigheden die Adele Sweetwood, Senior Vice President Global Marketing & Shared Services bij SAS, beschreef in het boek The Analytical Marketer.

De tijd waarin creativiteit bovenaan de wish list stond voor de ideale kandidaat is voorgoed voorbij. Je hebt tegenwoordig meer nodig om te slagen. Dit zijn de vaardigheden waarover de moderne marketeer idealiter beschikt:

1. Kennis van het verkoopproces. De analytische marketeer moet tijdens het hele aankooptraject met het verkoopteam samenwerken, zodat ze de informatie kunnen uitwisselen die nodig is om deals te sluiten.

2. Social mediavaardigheden. Hedendaagse marketeers moeten begrijpen hoe de dynamiek sinds de komst van sociale media is veranderd: eenrichtingsverkeer heeft gaandeweg plaatsgemaakt voor interactiviteit.

3. Verhalende vaardigheden. Goede, gerichte content is essentieel om de aandacht van de klant te trekken, iets wat door de overvloed aan informatie die op het web beschikbaar is, steeds lastiger wordt.

4. Vaardigheden op het gebied van procesontwerp. Automatisering op zich leidt niet tot een productiviteitsverhoging. Het is de verandering in de processen die het verschil uitmaakt. Deze verandering kan echter alleen succes hebben als je deze processen zorgvuldig ontwerpt met het oog op maximale productiviteitswinst.

5. Data- en analytische vaardigheden. Je kunt het je niet meer veroorloven om een campagne te lanceren en vervolgens rustig de resultaten af te wachten. De interactie vindt nu plaats. Data en analytics stellen je in staat op basis van zowel historische als real-time data de beste beslissing te nemen. 

6. Domeinexpertise. Marketeers moeten niet alleen hun eigen vak verstaan, maar ook inzicht hebben in de behoeften van de klant, zodat ze de inhoud en het tijdstip van hun boodschap daarop kunnen afstemmen.

7. Samenwerkings- en communicatieve vaardigheden. Marketing is niet langer een taak van één persoon of zelfs maar van één team; er is intensieve samenwerking binnen en tussen teams voor nodig.

8. Creativiteit en innovatie. Creativiteit is niet dood, integendeel. Creativiteit is echter niet meer beperkt tot dat ene briljante idee dat mensen visueel, gevoelsmatig en rationeel aanspreekt. Je hebt ook creativiteit en innovatie nodig bij de manier waarop je je doelgroep aanspreekt, de verschillende stappen in de communicatie, enzovoorts.

9. Leiderschap. Je hebt niet alleen een leider op directieniveau, maar op elk denkbaar niveau nodig. Als je echt wilt innoveren en een verschil wilt maken, heb je mensen nodig die visie hebben en die bereid zijn om risico's te nemen om hun doel te bereiken. Dat is waar leiderschap om draait.

Nieuwe rollen

Uiteraard is er niemand die over al deze vaardigheden beschikt. Wanneer je echter mensen gaat aannemen, is het slim dit lijstje erbij te pakken om te zien welke van deze vaardigheden je precies zoekt. Dat helpt je bij het vinden van de ideale kandidaat voor de nieuwe rollen die zijn ontstaan door de transformatie naar een door data en analytics gedreven marketingteam en -organisatie. Denk hierbij aan rollen als klantmanagers (om te zorgen voor klantgerichte in plaats van kanaalgestuurde marketing), content-marketeers, marketing-datawetenschappers/scientists die de kloof tussen de business en technologie overbruggen.

Wil jij je ook ontwikkelen naar een analytical marketer? Lees dan Your guide to becoming a modern marketer. Dit is een uitstekend uitgangspunt voor de ontwikkeling van je analytische vaardigheden. Je zou overigens ook hoofdstuk 4 uit Adele’s boek kunnen lezen, maar wees gewaarschuwd: als je eenmaal met het boek begint, wil je waarschijnlijk ook de rest lezen!