CRM

CRM staat voor Customer Relationship Management. CRM is klantrelatiebeheer of relatiemarketing. Voor steeds meer organisaties is het belangrijk geworden om de klant centraal te stellen in de organisatie en de manier van werken. CRM is zowel een werkwijze als een techniek. Het doel is om alle klanten een centrale positie in de organisatie te geven gebaseerd op zijn of haar wensen. In deze rubriek krijgt u een overzicht over welke keuzes gemaakt moeten worden, wat voor impact dit heeft op de organisatie en hoe CRM het beste geïmplementeerd kan worden.

Uitgelicht: 

Marketing automation en CRM: wat is de toegevoegde waarde?

 
6 CRM-trends van 2016 gratis downloaden

Zijn alle CRM-voorspellingen voor 2016 uitgekomen? Dit trendrapport gaat dieper in op 6 CRM-ontwikkelingen, die u kunnen helpen bij het nemen van beslissingen of nieuwe inzichten opleveren voor de tweede helft van het jaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de koppeling tussen marketing automation en CRM. Wat is de toegevoegde waarde? Lees het volledige trendrapport en maak gedegen beslissingen.

Lees verder Gratis downloaden
 

Klantgerichtheid verbeteren met analytics

Klantgerichtheid verbeteren met analytics

Wanneer klanten op zoek zijn naar een product, kunnen ze via internet alle informatie vinden die ze nodig hebben. Klanten vergelijken daardoor uw bedrijf gemakkelijk met uw concurrentie. Om klanten te behouden, is het cruciaal dat bij uw bedrijf klantgerichtheid bovenaan de agenda staat.

Lees verderGratis downloaden

Klantgericht ondernemen: wat zijn de vervolgstappen?

Klantgericht ondernemen: wat zijn de vervolgstappen?

Het aanschaffen van een CRM-systeem ter verbetering van de klantgerichtheid is een goede eerste stap. Maar hoe gaat u de vervolgstappen zetten? CRM moet ook nog geïntegreerd worden in de processen, het organisatiemodel en de service die u levert tijdens de klantreis. Hoe u dit kunt gaan doen leest u in deze whitepaper.

Lees verderGratis downloaden

Marketing automation en CRM: wat is de toegevoegde waarde?

Marketing automation en CRM: wat is de toegevoegde waarde?

Zijn alle CRM-voorspellingen voor 2016 uitgekomen? Dit trendrapport gaat dieper in op 6 CRM-ontwikkelingen, die u kunnen helpen bij het nemen van beslissingen of nieuwe inzichten opleveren voor de tweede helft van het jaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de koppeling tussen marketing automation en CRM. Wat is de toegevoegde waarde? Lees het volledige trendrapport en maak gedegen beslissingen.

Lees verderGratis downloaden

ERP en CRM: wanneer kiest u voor deze gouden combinatie?

ERP en CRM: wanneer kiest u voor deze gouden combinatie?

ERP of CRM: wat is de beste keuze? Zou er wel een keuze tussen deze twee systemen gemaakt moeten worden? Door ERP en CRM te combineren ontstaat er een samenwerkingsvoordeel. Wat de zijn de voordelen van ERP en CRM? En wat zijn de voordelen van de combinatie van beiden? Lees in deze whitepaper meer over de voor- en nadelen en de kracht van het bundelen van ERP en CRM.

Lees verderGratis downloaden

Sneak Preview: wat doen succesvolle B2B-bedrijven beter?

Sneak Preview: wat doen succesvolle B2B-bedrijven beter?

Een sneak preview van het Nationale B2B-leadgeneratie Benchmark? Dit artikel gaat in op een aantal voorlopige resultaten van het onderzoek. De vraag die centraal staat in het onderzoek is: Wat doen succesvolle bedrijven beter als het gaat om New Business? Nieuwsgierig geworden naar de onderzoeksresultaten van het onderzoek? Lees dit artikel en krijg alvast een sneak preview van de onderzoeksresultaten.

Lees verderGratis downloaden

CRM gebruiksgemak waarborgen met Super Users

CRM gebruiksgemak waarborgen met Super Users

Snel CRM aanpassingen maken. Of het nu gaat om een rapportage, worksflow of een extra knop op het scherm, een super user kan hiervoor ingezet worden. Wat is een super user precies en hoe kan een super user ingezet worden om het CRM gebruiksgemak te verbeteren? Lees in deze whitepaper alles over de super user op het gebied van CRM.

Lees verderGratis downloaden

Customer Experience Management verbetert concurrentiepositie

Customer Experience Management verbetert concurrentiepositie

Customer Experience is cruciaal om de concurrentie een stap voor te blijven, zo blijkt uit steeds meer onderzoeken. Een centraal klantbeeld is voor een duurzame klantrelatie essentieel. Maar welke variabelen zijn daarbij van toepassing en wat zijn de afwegingen voor de juiste CR-investering? Lees in de whitepaper daar meer over en hoe Customer Experience ingezet kan worden.

Lees verderGratis downloaden

CRM: wat is het eigenlijk?

CRM: wat is het eigenlijk?

CRM wordt door elke organisatie gebruikt, maar voor wie is CRM bedoeld? Wat zijn belangrijke componenten voor succes en wat zijn veel voorkomende CRM-valkuilen? Elke organisatie heeft CRM: stilstaan of doorontwikkelen? Lees in deze whitepaper meer over klantgericht werken én denken.

Lees verderGratis downloaden

CRM applicaties beheren op de juiste manier

CRM applicaties beheren op de juiste manier

CRM software beheer is een lastige taak. Hoe kan een CRM applicatie goed blijven functioneren waarbij de uitval minimaal is en het vertrouwen verder wordt vergroot? Deze whitepaper geeft handvatten voor het op de juiste manier beheren van uw CRM applicatie. Wilt u als CRM applicatie beheerder ook profiteren van deze handige tips? Lees verder in deze whitepaper en profiteer van de 8 tips.

Lees verderGratis downloaden

Is een CRM coach iets voor u?

Is een CRM coach iets voor u?

In de praktijk blijkt dat het inzetten van een CRM-coach een zeer positief effect heeft op het succes van een CRM-project. Niet alleen door de kennis en ervaring wat fouten kan voorkomen, maar ook omdat het de doorlooptijd van een project verkort. Tevens kunnen er makkelijk nieuwe ideeën en ervaringen aan worden gedragen.Is CRM coaching iets voor u? Kom er achter aan de hand van deze checklist.

Lees verderGratis downloaden

Investeer in duurzame klantrelaties voor de toekomst

Investeer in duurzame klantrelaties voor de toekomst

Met het juiste online platform kan een klantgerichte toekomstvisie sneller tot stand komen. Dit zou het online platform Sjoerd kunnen zijn. Sjoerd kan dienen als een verbindende schakel met de techniek. Investeer in duurzame klantrelaties en werk met ‘personal advisor’ Sjoerd. Lees meer over Sjoerd en de mogelijkheden in deze whitepaper.

Lees verderGratis downloaden

De regie weer in handen met de Personal Advisor

De regie weer in handen met de Personal Advisor

Vergelijkssites van verzekeringen spelen in op recente ontwikkelingen en trends, waarbij de klant steeds meer zelf wilt doen, keuzevrijheid wilt hebben. Maar krijgt die klant eigenlijk wel het best passende aanbod? De invloed van de intermediair wordt steeds minder en de vraag rijst: bestaat er een manier om als intermediair invloed te krijgen op het verzekeringsgedrag van de klant en deze weer aan zich te binden?

Lees verderGratis downloaden

Duurzaam ondernemen loont!

Duurzaam ondernemen loont!

Duurzaam ondernemen is geen vraag meer, maar de praktijk. Het is een welbekend onderwerp waar elke organisatie op zijn tijd mee te maken krijgt. In alles wat we doen is duurzaamheid een voorwaarde. Met duurzaam ondernemen is investeren een must, maar hoe zorg je ervoor dat deze investering een concrete bijdrage levert aan de organisatie? Lees deze uitgebreide whitepaper!

Lees verderGratis downloaden

Uw klantrelatie versterken doet u zo!

Uw klantrelatie versterken doet u zo!

Klanten in de retail worden steeds veeleisender, zeker met de komst van alle internetwinkels. Klanten willen een passend aanbod, de beste kwaliteit, de laagste prijs en de beste service en dit allemaal tegelijk. Uiteraard is dit een grote uitdaging voor retailers om aan te voldoen. Niet voldoen is ook simpelweg geen optie meer! Hoe kunt u uw klantrelatie versterken en u onderscheiden van de rest? Lees er meer over in deze uitgebreide whitepaper.

Lees verderGratis downloaden

Hoe verzeker je de klant van Return on Investment?

Hoe verzeker je de klant van Return on Investment?

Marielle Dellemijn heeft 25 jaar ervaring op het gebied van Customer Relationship Management. In dit interview beschrijft ze deze ervaringen. Waarom voldoen de meeste CRM-implementaties niet aan de gestelde verwachtingen? Hoe verzeker je klanten van Return on Investment? Dit zijn allemaal vragen die in dit interview aan bod komen en waar Marielle antwoord op zal geven. Lees meer over de keuzes die in een CRM implementatie gemaakt moeten worden.

Lees verderGratis downloaden

10 tips voor een hoge gebruikersadoptie

10 tips voor een hoge gebruikersadoptie

Niet iedere organisatie die investeert in CRM is daar even succesvol mee en kampt met een lage gebruikersadoptie. Wat is de reden van een lage gebruikersadoptie en hoe kan je de gebruikersadoptie verhogen? In deze whitepaper komen de belangrijkste facetten aanbod die de adoptie van een CRM project kunnen beïnvloeden. Download de volledige whitepaper en lees meer over de 10 tips voor een hoge gebruikersadoptie.

Lees verderGratis downloaden

Trends voor 2014 en wat deze betekenen voor uw CRM strategie

Trends voor 2014 en wat deze betekenen voor uw CRM strategie

Trendwatchers hebben trends en ontwikkelingen voor 2014 ontdekt die op de strategische CRM agenda van de directie zouden moeten staan. Hierbij is de focus vooral gericht op technologische ontwikkelingen en op persoonlijke kenmerken en voorkeuren. Deze whitepaper geeft een overzicht van de belangrijkste trends en beschrijft daarbij per trend mogelijke consequenties die het heeft voor de CRM strategie.

Lees verderGratis downloaden

10 x zonde bij de gebruikersacceptatie van CRM

10 x zonde bij de gebruikersacceptatie van CRM

Hoe vaak komt het wel niet voor dat de organisatie een keuze maakt voor een nieuw CRM systeem maar dat de gewenste resultaten achter blijven? Is het nu te laat? Nee, er kan nog gewerkt worden aan de gebruikersacceptatie. Waardoor de nieuwe strategie nog kan landen. Lees in dit artikel meer over de 10 zondes bij de gebruikersacceptatie van CRM.

Lees verderGratis downloaden

De selectie van CRM software

De selectie van CRM software

De keuze van de juiste CRM software kan met een aantal uitdagingen komen. Natuurlijk zijn er een aantal variabelen waar het aan moet voldoen en is er voldoende informatie te vinden op het internet, maar ben je hiermee in staat om de juiste CRM software te kiezen? Weet je hiermee of de software ook goed te implementeren is? Lees in deze whitepaper meer over de 7 CRM pijlers bij de keuze van de juiste CRM software.

Lees verderGratis downloaden

CRM Praktijkcases

CRM Praktijkcases

Deze pagina gaat in op de verschillende klantcases/praktijkcases van CRMexcellence. Enkele cases die naar voren komen zijn: Fontys Hogescholen, Het CRM project van Eneco, de zakelijke relaties van PSV en de marketing organisatie van de ANWB. Lees meer over deze cases!

Lees verderGratis downloaden

Snel inzicht in behaalde resultaten met Social CRM

Snel inzicht in behaalde resultaten met Social CRM

Wat heeft het Nuon Solar Team bereikt met een Social CRM oplossing? Het Solar Team is veelal afhankelijk van sponsoren en partners, daarom is het inzetten van de juiste marketingtools des te belangrijker. Lees in deze praktijkcase meer over de inzet van Social CRM en de uitwerking en realisatie van dit CRM-project.

Lees verderGratis downloaden

De CRM Coach als sparringpartner

De CRM Coach als sparringpartner

Een CRM Coach is voor veel bedrijven een vereiste wanneer zij zich bezig willen houden met CRM projecten. Veel bedrijven missen de benodigde kennis van CRM om CRM Projecten tot een goed einde te kunnen brengen. Bij de implementatie van CRM worden verschillende stadia onderkend. De CRM Coach kan in ieder stadium een toegevoegde waarde bieden.

Lees verderGratis downloaden

Prijs als onderscheidend vermogen is niet meer voldoende

Prijs als onderscheidend vermogen is niet meer voldoende

De klantstrategieën en de daarbij behorende bedrijfsprocessen verder aanscherpen was het doel van Müller Fresh Food Logistics (MFFL). De oplossing hiervoor is een gedegen CRM-strategie implementeren voor een verandertraject intern in de organisatie. Lees in deze praktijkcase meer over de keuze voor een CRM-strategie en de resultaten die MFFL hiermee bereikt heeft.

Lees verderGratis downloaden

CRM en Web Selfservice

CRM en Web Selfservice

Selfservice is voor veel organisaties een belangrijk aspect geworden. Het is een mogelijkheid voor klanten, partners en medewerkers om zelf informatie te verkrijgen en transacties zelf uit kunnen voeren. Met selfservice kunnen klanten nog sneller en beter geholpen worden en het is een menier om de klanttevredenheid te verhogen en de kosten van de klantenservice te verlagen. Lees in deze whitepaper meer over CRM en web selfservice.

Lees verderGratis downloaden

Campagnemanagement en Social Media

Campagnemanagement en Social Media

Social Media en Campagnemanagement zijn zeker twee belangrijke factoren in de CRM strategie. Voor een succesvolle marketingstrategie is het van belang om zowel online als offline een waarde toevoegen aan de klant. Om de aandacht van klanten te krijgen en vast te houden is het van belang om 4 basisprincipes aan te houden. Lees er verder over in de whitepaper.

Lees verderGratis downloaden

CRM is een veranderingstraject

CRM is een veranderingstraject

Een verandering in de CRM strategie is niet altijd een succes. Hoe kan dit in de toekomst veranderen? Dit artikel gaat dieper in op het CRM Status Model. Hiermee kunnen organisaties vooraf bepalen op welke fronten hun organisatie additionele hulp nodig heeft als het gaat om het veranderingsproces rondom CRM. Lees meer over dit onderwerp in de whitepaper.

Lees verderGratis downloaden

CRM: Zijn alle Klanten even Belangrijk?

CRM: Zijn alle Klanten even Belangrijk?

Klanttevredenheid kan twee kanten op gaan. Er kunnen klanten die tevreden zijn, maar ook klanten die totaal niet tevreden zijn. Dit is vaak afhankelijk van een aantal factoren. Klanten vragen naar de klanttevredenheid is de meest simpele oplossing om er achter te komen. Om de klanttevredenheid te kunnen verhogen, moet er een goede indeling gemaakt worden van de wensen van de klant. Lees meer over het onderzoeken van de klanttevredenheid in deze whitepaper.

Lees verderGratis downloaden

Social Media en CRM

Social Media en CRM

Social Media is een medium die bedrijven goed kunnen combineren met de huidige CRM-strategie. Steeds meer bedrijven profileren zichzelf op Social Media, maar veel bedrijven doen dit zonder strategie. Voor een goede social-CRM-strategie is het van belang om een aantal stappen te doorlopen. Lees verder in deze whiteper over de Social Media feiten en de vijf stappen naar een goede implementatie van social CRM.

Lees verderGratis downloaden

Met CRM volledige kennis over de cliënt

Met CRM volledige kennis over de cliënt

Financiële dienstverlener Fortis wilde alle cliëntencontacten overal ter wereld beschikbaar hebben om zo het salesproces en relationshipmanagement te ondersteunen en coördineren. CRM excellence heeft de implementatie van het geselecteerde CRM-systeem helpen te begeleiden. Lees meer over de werkwijze en het resultaat in de praktijkcase.

Lees verderGratis downloaden

De implementatie van het CRM-project

De implementatie van het CRM-project

Klanttevredenheid is een belangrijk aspect voor Eneco. Dit is dan ook de reden voor het opstarten van een CRM-project. Eneco wil de producten en diensten maximaal afstemmen op de behoeften van huidige en ook toekomstige klanten. Lees meer over de opdracht, aanpak, werkwijze en resultaat in de volledige praktijkcase.

Lees verderGratis downloaden

Een nieuwe commerciële stratigie

Een nieuwe commerciële stratigie

Process to Order (P2O) is een belangrijk onderdeel in de nieuwe Sales- en Demand Creation-organisatie. Om hier aan te werken zijn er drie verschillende workshops opgezet. Lees in de klantcase meer over de opzet van de workshops en wat de resultaten waren die er uit zijn gekomen.

Lees verderGratis downloaden

Herkennen, managen en waarderen van weerstand tijdens verandertrajecten

Herkennen, managen en waarderen van weerstand tijdens verandertrajecten

Waar komt weerstand vandaan en wat is het eigenlijk? Hoe leer je weerstand te waarderen en hoe ga je er mee om? Dit alles zijn vragen die aan bod komen in dit artikel. Weerstand is niet altijd een negatief iets. Weerstand kan ook positieve onderdelen hebben. Weerstand werpt een scherpe blik op de organisatie en mensen blijven scherp. Meer te weten komen over weerstand? Lees meer over de belangrijkste aanleidingen voor weerstand.

Lees verderGratis downloaden

4 CRM uitdagingen voor 2012

4 CRM uitdagingen voor 2012

2012 zit weer vol met CRM uitdagingen en activiteiten. Dit artikel gaat in op deze uitdagingen en activiteiten. Een aantal van deze activiteiten zijn: Customer Experience, 360 graden klantbeeld en de inzet van Social Media. Lees dit waardevolle artikel en kom meer te weten over de must in CRM.

Lees verderGratis downloaden

Competenties klantgericht ondernemen

Competenties klantgericht ondernemen

Een goede klantervaring levert op de lange termijn tot een hogere winst. Hoe kan je dit bereiken? Stel de klant centraal in de hele klantcontactoperatie. Wat moet er veranderen in de organisatie om een omnichannel klantervaring te kunnen bieden? Lees er meer over in de volledige whitepaper!

Lees verderGratis downloaden

Beheer van CRM-applicaties

Beheer van CRM-applicaties

Wat komt er allemaal kijken bij het beheren van een CRM-applicatie? Om een CRM-applicatie goed te kunnen beheren als een CRM beheerorganisatie, spelen er altijd een aantal vragen. Wie wordt de eigenaar van de eigenaar van CRM? Hoe wordt omgegaan met nieuwe medewerkers? Op welke wijze worden nieuwe ideeën verzameld? Dit zijn nog maar een paar van de vragen. Lees in de whitepaper alle aspecten die aan de orde komen bij een CRM beheerorganisatie.

Lees verderGratis downloaden

Social CRM wordt volwassen

Social CRM wordt volwassen

Communicatie mogelijkheden veranderen en daarmee ook de manier waarop zaken worden gedaan. De sociale revolutie is ontstaan door de nieuwe mogelijkheden in het internet. Op het internet worden meningen bij elkaar gebracht, geëvalueerd en door middel van Social Media in de wereld gebracht. Deze sociale revolutie kan de organisatie raken. Hoe? en wat kan je er tegen doen? Lees er meer over in de whitepaper.

Lees verderGratis downloaden

Klantbeleving als concurrerend vermogen

Klantbeleving als concurrerend vermogen

Hoe krijg je een goede concurrentiepositie? Informatie inwinnen over een bedrijf gaat steeds makkelijker. Het vergelijken van aanbiedingen en door middel van referenties de voor- en nadelen van de verschillende leveranciers onderzoeken. Hierdoor is het nog meer van belang om je als organisatie te onderscheiden van de concurrentie. Lees meer over het creëren van buitengewone klantbeleving in deze whitepaper.

Lees verderGratis downloaden

Succesvol Klantmanagement

Succesvol Klantmanagement

De klant winnen en behouden? De klant moet zich laten overtuigen dat hij de beste koop bij u doet en de beste service krijgt. De klant beoordeeld de service en de koop, maar hoe krijgt u de stempel "beste"? Dit alles heeft te maken met (succesvol) klantmanagement. Lees er meer over in deze whitepaper.

Lees verderGratis downloaden

Conclusies uit recente CRM onderzoeken

Conclusies uit recente CRM onderzoeken

Tijdens CRM Inspiration van CRM Association NL werden de uitkomsten van drie verschillende CRM onderzoeken gepresenteerd. Centraal in dit onderzoek staan de ontwikkelingen die Customer Relationship Management binnen het bedrijfsleven heeft meegemaakt. Lees verder in dit onderzoek over de diverse uitkomsten die naar voren zijn gekomen.

Lees verderGratis downloaden

CRM: Hoezo Strategie?

CRM: Hoezo Strategie?

Het is goed om een CRM strategie te definiëren, dit zal op lange termijn terug betalen. Een CRM strategie heeft impact op de hele organisatie. Dit komt doordat een klant via alle contactmomenten, contactpersonen en contactvormen dezelfde ervaring met het bedrijf hebben. Kom in dit artikel meer te weten over een CRM strategie en hoe je dit aanpakt in een organisatie.

Lees verderGratis downloaden

Selectie - Geen CRM zonder Gegevens Kwaliteit

Selectie - Geen CRM zonder Gegevens Kwaliteit

De waarde van Customer Relationship Management (CRM) is steeds groter. CRM is noodzakelijk om de continuïteit van de organisatie te waarborgen en te zorgen dat de klanten niet naar de concurrentie gaan. Hoe kan het succes van de CRM-projecten vergroot worden? Lees in dit artikel over de 5 pijlers voor het slagen van uw CRM-strategie.

Lees verderGratis downloaden

CRM vanaf vandaag

CRM vanaf vandaag

Veel organisaties zijn aan het dubben, wat zullen we doen? Hoe gaan we onze klanten bedienen en welk segment gaan we benaderen? Dan is het in eens duidelijk, CRM is de oplossing. Als organisatie doe je er wel goed aan om een CRM strategie te definiëren. Lees in dit artikel mee over CRM vanaf vandaag, hoe pak je het aan als organisatie.

Lees verderGratis downloaden

CRM: Business as Usual

CRM: Business as Usual

Het begrip CRM is niet meer een nieuw begrip. CRM was altijd het toferwoord om succesvol te zijn en goede resultaten te boeken. CRM is geïntroduceerd door de software industrie. Maar wat heeft CRM eigenlijk allemaal gebracht? Lees in het artikel Business As Usual meer over hoe CRM is ontstaan en wat het heeft gebracht.

Lees verderGratis downloaden

Hoe houd ik CRM levend binnen mijn organisatie?

Hoe houd ik CRM levend binnen mijn organisatie?

Hoe houd ik CRM levend binnen mijn organisatie? Dat is de hoofdvraag waar deze whitepaper dieper op in gaat. Door de nieuwe ICT mogelijkheden van tegenwoordig, is het nog makkelijker geworden om een relatie met de klant aan te gaan en in te spelen op de behoefte van de klant. Voor een succesvolle CRM strategie is het belangrijk om 5 bepalende eigenschappen te onthouden. Lees meer over deze 5 eigenschappen in de whitepaper.

Lees verderGratis downloaden

CRM executive fungeert als linking pin

CRM executive fungeert als linking pin

Door het aanstellen van een CRM-executive is de kans op succesvolle invoering van CRM vergroot. Een CRM-executive heeft als doel om CRM continu onder de aandacht te brengen in de organisatie en daarnaast de ontwikkeling hiervan. Verder zal het een positieve bijdrage leveren aan de organisatiedoelstellingen en dat is waar het bij de meeste organisaties om te doen is. Lees in dit artikel meer over de bovengenoemde onderdelen.

Lees verderGratis downloaden