Business Analytics Congres 2014

Big data, de hype voorbij

Praktische informatie
Datum
OnderwerpBig Data
KostenGratis voor de doelgroep
LocatieHart van Holland, Nijkerk
icoon inschrijvenInschrijven

Op 2 oktober 2014 vindt de derde editie van het Business Analytics congres plaats. Bent u manager of senior specialist op het gebied van business analytics? Dan bent u van harte welkom!

Met business analytics gaan we een stap verder dan business intelligence. Het gaat om vooruitkijken en voorspellen. Tijdens dit congres besteden we aandacht aan o.a. concrete praktijkcases, de impact op privacy, visualisatietools en analysemethoden. De nadruk ligt op de meerwaarde voor de business en niet op de achterliggende technieken. Het is nu tijd voor actie! Waar zit voor uw organisatie de meerwaarde als het gaat om (big) data analytics? Wat kunnen we van elkaar leren?

Programma
Momenteel zijn we druk bezig met de invulling van het programma. De volgende onderwerpen komen aan bod tijdens het congres:

  • Concrete praktijkcases van organisaties uit diverse branches die succesvol zijn met big data analytics
  • Hoe kom je daadwerkelijk tot relevante inzichten door predictive analytics?
  • Wat is er nieuw op het gebied van datavisualisatie en hoe draagt dit bij aan betere besluitvorming?
  • Hoe ga je om met data analyse uit verschillende online en offline bronnen?
  • Wat is de impact van big data analyse op de privacy?
  • Welke analyse methoden en modellen zijn relevant?
  • Business analytics in de praktijk: text mining, dynamic pricing, process mining etc.

Uitgelichte Keynotes en Expertsessies:

Big Data; It’s time to Think Bigger
Mark van Rijmenam, Big Data Strateeg en oprichter BigData-Startups
Versnelde verandering is tegenwoordig de enige constante. Wat gisteren technologisch nog ondenkbaar leek, is morgen al gemeengoed. Wat betekent dit voor Big Data en wat is het effect op uw organisatie? Veel is er al over Big Data gezegd, de mogelijkheden zijn oneindig, maar hoe maak je nu echt gebruik van Big Data? Mark van Rijmenam gaat dieper in op de strategische aspecten van big data aan de hand van de 7 V’s van een succesvolle Big Data Strategie en met concrete voorbeelden van organisaties die Big Data hebben toegepast. Bovendien geeft hij u diverse handvatten die u helpen bij het formuleren van uw eigen big data strategie.

Analytics take off at Schiphol Airport: Hoe analytics Schiphol helpt om Europe’s Preferred Airport te blijven
Marco Melis, Senior BI specialist Schiphol Groep
Europe’s Preferred Airport zijn, dat is de ambitie van Schiphol. Om deze ambitie te bereiken is inzicht in de kwaliteitsperceptie van reizigers cruciaal. Daarom heeft Schiphol in QlikView een applicatie ontwikkeld waarmee snel enquêtegegevens over de kwaliteitsperceptie van reizigers bij 200 internationale luchthavens geanalyseerd kunnen worden. In deze presentatie laat Marco zien hoe eenvoudige en geavanceerde analyses gemaakt kunnen worden die inzichten genereren die richtinggevend zijn voor de strategie van Schiphol.
Deze sessie wordt u aangeboden door Qlik.

Delivering analytics to support a customer focused strategy
Jim Jenkins, Director database marketing Liberty Global
As customers demand more from businesses, a more customer centric approach is required throughout the organisation. This presentation will explain what this means for customer analytics within Liberty Global: the challenges faced, the approach taken, results achieved and expectations for the future. It will look at what the new business paradigm means for analytics, how the big data question has been tackled and the position of customer analytics versus more traditional business intelligence.
De presentatie wordt mogelijk gemaakt door TopBI

Wat is de impact van big data analytics op privacy?
Otto Sleeking, Advokaat bij Kennedy van der Laan
Nicole Wolters-Ruckert, Advokaat bij Kennedy van der Laan
Big Data biedt nieuwe kansen maar creëert ook risico’s voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze risico’s hangen samen met het verzamelen van data door middel van cookies en andere tracking methodes, het houden van grote datamassa’s door onbekende derde partijen op een wereldwijde schaal, het mogelijk analyseren van ‘gevoelige’ gegevens, het mogelijk optreden van discriminatie en het opbouwen en toepassen van gedetailleerde profielen. Otto Sleeking en Nicole Wolters-Ruckert staan stil bij deze risico’s en bespreken hoe marktpartijen hiermee om kunnen gaan.

Predictive Analytics bij Randstad: De kortste weg naar succes
Martijn Imrich, Product Owner Market Exploration and Forecasting bij I-bridge, a Randstad company
Randstad staat voor een grote uitdaging. De uitzendmarkt is mature en verzadigd in Nederland. Hoe zorg je nu dat je met minder mensen de juiste dingen doet? Analytics helpt je om de juiste klanten en kandidaten te vinden. Hiertoe zijn een aantal analytische projecten opgestart, onder andere met SAS. Dat heeft Randstad geholpen om betere resultaten te behalen en inzicht op de factoren achter deze resultaten. Martijn Imrich gaat in zijn presentatie in op het project dat heeft geholpen om de juiste klanten te identificeren. Daarbij gaat hij ook in op het proces om daar te komen.

  • Waar begin je?
  • Hoe ga je te werk?
  • Wat komt er methodisch bij kijken?
  • En wat kom je tegen onderweg?

Toon: klanten binden met inzichtdiensten
Edwin Postma, Sr enterprise architect, Eneco Consumenten
Sinds twee jaar levert Eneco Toon, een slimme thermostaat die energieverbruik inzichtelijk maakt aan consumenten. Toon is hét middel voor Eneco om een ‘onzichtbaar’ product als energie een gezicht te geven en klanten te binden. Waar Toon in eerste instantie simpelweg verbruikscijfers zichtbaar maakte, zijn door combineren van grote aantallen gegevens inmiddels vergelijkingen mogelijk en worden door toepassen van machine learning nog geavanceerdere inzichtdiensten gerealiseerd. Zo stelt Toon Eneco in staat om klanten te helpen met advies, besparen en ontzorgen. Edwin Postma bespreekt in deze sessie de achtergronden van Toon, gebruikte technieken en de aanpak van business analytics door Eneco.

Lees meer over het congres...