Kennisitem
Download artikel IT Leadgeneratie Benchmark 2017 Download

IT Leadgeneratie Benchmark

Hoe genereren IT bedrijven leads anno 2017?

Gepubliceerd: 16-10-2017Hoe genereren IT bedrijven leads anno 2017?

Digitale kanalen vormen een steeds belangrijkere rol in B2B-koopprocessen. Informatie is immers in overvloed aanwezig en steeds makkelijker toegankelijk. Daarnaast maken potentiële klanten vaak al een keuze voordat er überhaupt contact is geweest tussen de organisatie en de klant.

De aanpak van B2B leadgeneratie

Hoe pakken IT-dienstverleners hun leadgeneratie aan in deze steeds verder digitaliserende wereld? En welke methode wordt als het meest effectief ervaren in de praktijk? Op deze vragen geeft dit benchmarkrapport antwoord. Het onderzoek is gebaseerd op ongeveer 100 deelnemende Microsoft-partners. De resultaten geven daardoor inzicht in de belangrijkste marketinguitdagingen van IT-bedrijven.

4 belangrijke bevindingen

In het onderzoek worden onder meer de volgende 4 bevindingen gedaan:

  • Er is geen vaste formule om leads te genereren
    Respondenten uit verschillende categorieën geven geen consistente top 3 aan in de gebruikte leadgeneratiemechanismen. Wel kan gesteld worden dat evenementen, kennisdownloads (zoals whitepapers), bestaande relaties en netwerken als meest effectief worden ervaren. Het doeltreffend inrichten van leadgeneratie blijkt echter maatwerk.
  • Bouwen aan en vertrouwen in de eigen doelgroep
    De top 3 ingezette media om content en evenementen onder de aandacht te brengen zijn allen zogenaamde ‘eigen media’: social updates, SEO en de eigen nieuwsbrief. Media van uitgevers volgen pas later. IT-bedrijven bouwen aan en hebben vertrouwen in de eigen doelgroep.
  • Marketing automation staat nog in de kinderschoenen
    Ongeveer de helft van de respondenten maakt gebruik van marketing automation. Maar in veel gevallen blijft het nog bij gebruik van formulieren, e-mailmarketing en integratie met CRM. Meer geavanceerde functies blijven voor een groot deel nog onbenut.
  • Bij nurturing wisselen online en offline elkaar sterk af
    Om leads te ontwikkelen tot warme contacten worden kleine events zoals workshops, ronde tafels en seminars aangemerkt als meest effectief. Deze persoonlijke kennismakingsmomenten worden gecombineerd met telemarketing en marketing automation.

Download het volledige benchmarkrapport

Download het benchmarkrapport om een volledig beeld te krijgen van leadgeneratie binnen de IT-sector.

tag icon

Ook interessant voor u!