Kennisitem
Download artikel Klantgerichtheid verbeteren met analytics Download

Klantgerichtheid verbeteren met analytics

Klanten behouden dankzij data

Gepubliceerd: 20-07-2017Klanten behouden dankzij data

De klant centraal zetten is geen nieuw concept. Vroeger kende  de verzekeringsadviseur verschillende generaties klanten waardoor hij de juiste service aan kon bieden. Daarnaast wist de plaatselijke groenteman welke klanten van ietwat overrijpe tomaten hielden. Wat is er precies veranderd? Het grootste verschil met vroeger is de schaal. Vandaag de dag zijn er veel meer potentiele klanten dan vroeger. Hierdoor wordt het moeilijker om persoonlijke, face-to-face relaties op te bouwen.

Klantgericht zijn met miljoenen potentiele kopers

Omdat organisaties tegenwoordig een klantenpotentieel hebben van miljoenen klanten, is persoonlijk contact steeds moeilijker. Onpersoonlijke digitale interacties nemen hierdoor alleen maar toe. Tegelijkertijd kunnen dankzij technologie juist meer waardevolle interacties plaatsvinden. Voor de Business Intelligence-professionals is dit dus een gouden kans!

De struikelblokken

De hard sell (‘Dit product MOET u hebben’) past niet meer in het de wereld van tegenwoordig. Het gaat er niet om wat de winkelier wil verkopen, maar waar de klant op dat moment behoefte aan heeft.  De huidige trend is om meer tijd te investeren in de groei en het behoud van het klantenbestand dan de focus op de omzet. Om dit doel te bereiken, worden analytics-oplossingen gebruikt. Toch lopen veel organisaties nog tegen verschillende struikelblokken op:

  • Informatie over historische interacties met de klant bevindt zich verspreid over verschillende plekken.
  • Er wordt bijna nooit naar het gedrag van de klant gekeken bij het bepalen van de klantsegmentatie. Dit is een gemiste kans, omdat de digitale sporen die klanten tegenwoordig achterlaten, veel zeggen over de aanbiedingen waarvoor ze gevoelig zijn.
  • De organisatie biedt de klant zaken aan die ze zelf wil verkopen in plaats van naar de behoefte van de consument te kijken.
  • Doordat de gegevens verspreid staan, is het klantbeeld tijdens de interactie incompleet.

Klantgerichtheid verbeteren met analytics

Bent u benieuwd geworden hoe u uw klantgerichtheid kunt verbeteren? In deze whitepaper wordt beschreven hoe het wél moet. Zowel de consument als de commercie worden gelukkiger omdat vraag en aanbod op een slimmere manier samenkomen. Download de whitepaper om erachter te komen hoeveel mogelijkheden analytics te bieden heeft. Dit wordt op een interessante manier aan u uitgelegd met onder andere een aantal praktijkcases.