Kennisitem
Download artikel Recommendation Systems: Meerwaarde voor klant en organisatie Download

Recommendation Systems: Meerwaarde voor klant en organisatie

Recommendation Systems

Recommendation Systems

Iedereen die ooit gebruik heeft gemaakt van bijvoorbeeld Netflix of Bol.com kent de waarde van ‘recommendation systems’. Dergelijke systemen doen aanbevelingen op basis van historisch aankoopgedrag. De aanbevelingen worden realtime gedaan.

Typen recommendation systems

Vandaag de dag onderkennen we verschillende types ‘recommendation systems’.

  • Content-based – Aanbevolen items worden gebaseerd op waar klanten naar hebben gekeken en wat zij hebben gekocht in het verleden.
  • Community-based – Aanbevolen items gebaseerd op wat vergelijkbare klanten hebben gewaardeerd of gekocht in het verleden.
  • Explicit – Bedrijven hebben de mogelijkheid om expliciete beoordelingen te gebruiken, gebaseerd op beoordelingen van klanten. Deze beoordelingen worden gebruikt om modellen op te bouwen.
  • Implicit – Aanbevolen items gebaseerd op basis van data die aangeeft welke items in het verleden samen gekocht zijn zonder dat er een expliciete beoordeling van klanten beschikbaar is.

Voordelen van Recommendation Systems?

‘Recommendation systems’ zijn een goede investering voor organisaties doordat zij een aantal voordelen kunnen behalen.

  • Betere relatie met klanten door een gepersonaliseerde service aan te kunnen bieden.
  • Betere loyaliteit en klantvertrouwen.
  • Meer verkopen en winst.
  • Betere doorklik- en conversieratio’s.
  • Nieuwe kansen voor promotie.
  • Meer kennis van de klant.

Ook voor klanten heeft het een positieve waarde wanneer zij zaken doen met een organisatie die hen ondersteunt met de volgende zaken:

  • Artikelen zoeken die interessant of waardevol voor ze zijn.
  • Versmallen van het aantal voorgeschotelde keuzes.
  • Ontdekken van mogelijkheden.
  • Ontdekken van nieuwe mogelijkheden.

Lees gratis de volledige whitepaper waarin uiteengezet wordt hoe een ‘recommendation systems’ daadwerkelijk werkt en wat de voordelen zijn voor zowel organisatie als klant. Daarnaast wordt de rol van SAS benoemd en worden handvatten gegeven voor de implementatie van een ‘recommendation systems’.

Let op: Dit is een gearchiveerd artikel. iCustomer brengt graag actuele kennis rondom CRM strategieKlantgedrag bij u onder de aandacht. Deze vindt u hieronder.

Actuele kennis