Kennisitem
Download artikel CRM: Business as UsualDownload

CRM: Business as Usual

Wat komt er allemaal kijken bij CRM?

Wat komt er allemaal kijken bij CRM?

CRM lijkt inmiddels een uitgemolken begrip. CRM was het toverwoord om succesvol te zijn en goede resultaten te boeken. Investeringen konden niet hoog genoeg zijn want het werd toch wel terugverdiend. Welnu, dat hebben we geweten. Vele teleurstellingen verder komen we tot bezinning. CRM is gewoon werk. Nieuwe klanten vinden en de bestaande klanten koesteren. Dat deden we toch altijd al? CRM is geïntroduceerd door de software industrie. Koop CRM software en je kunt een stroom nieuwe klanten verwachten en de bestaande gaan steeds meer bestellen. Toen bleek dat de software niets zelf deed, hebben de software leveranciers weer nieuwe varianten bedacht. Bijvoorbeeld PRM oftewel Partner Relationship Management. Alsof we al niet genoeg te doen hadden met de klanten en prospects. We zijn er steeds weer ingetuind, de technologie biedt het allemaal en is ons dus steeds weer een stap voor. En wij maar denken, dat we steeds dichter bij het succes komen dat we nastreven. Kijk om u heen en stel vast welke bedrijven het goed doen. En stel vast waarom ze het goed doen.

Geloof me, de software die men gebruikt is niet de bepalende factor. De software kan het allemaal wel makkelijker maken. De bedrijven die het goed doen richten zich op de markt, op de prospects en klanten, en ook op de relaties die van invloed zijn. Er is nog een verschil, deze bedrijven gebruiken de software waarvoor het bedoeld is. CRM software kan dus echt een bijdrage leveren.

Kortom, CRM is business as usual. Je werk doen vanuit een bepaalde gedachte of visie.

Ook interessant voor u!