Kennisitem
Download artikel CRM en marketing automation combineren goed voor de klantrelatieDownload

CRM en marketing automation combineren goed voor de klantrelatie

De klant neemt met minder persoonlijk geen genoegen meer

De klant neemt met minder persoonlijk geen genoegen meer

Jaarlijks kijken organisaties naar de ontwikkelingen die de bedrijfsvoering kunnen raken op het gebied van Customer Relationship Management. Dit kan van invloed zijn op beslissingen die genomen worden. Daarom is het goed om tussentijds te evalueren in hoeverre de verwachtingen uit lijken te komen. Eén van deze trends is marketing automation en CRM. Deze whitepaper gaat in op deze trend en 5 punten waarom CRM en marketing automation elkaar versterken.

Veranderingen in klantrelaties

Digitale- en contentmarketing zorgen voor verandering. Organisaties kunnen beter inspelen op de huidige behoeften van de klant en online al beginnen met een relatie opbouwen. De verwachtingen van klanten zijn ook gestegen. Klanten willen persoonlijk geholpen worden en met minder nemen ze geen genoegen meer.

Inspelen op nieuwe behoeftes van (potentiële) klanten

Inspelen op deze behoeften is een lastige klus voor een marketingteam. De verwachting voor 2016 was dan ook dat er hoog ingezet zou worden op de combinatie van CRM met marketing automation. Dit maakt het voor marketingafdelingen makkelijker om elke (potentiële) klant persoonlijk op te volgen. Denk hierbij aan het toevoegen van waarde, een persoonlijke aanpak en relevantie in de contactmomenten. Hoe dit in zijn werk gaat kunt u lezen in deze whitepaper.

CRM en marketing automation combineren

Een koppeling tussen CRM en marketing automation maakt het mogelijk om een 360 graden klantbeeld te vormen. Hierdoor kunnen gerichte marketingcampagnes opgezet worden. Deze trends versterken elkaar op de volgende 5 punten:

  1. Op basis van online gedrag warme leads genereren
  2. Effectievere segmentaties
  3. Terug gaan naar marketing wanneer de leads niet warm genoeg zijn
  4. Inzicht verkrijgen met data uit beide systemen
  5. Effectieve sales met integratie van online gedrag

Zet de trend door?

Naar verwachting zal deze trend ook de rest van 2016 doorgezet worden. De CRM-omgeving moet wel goed ingericht zijn om marketing automation succesvol in te zetten. Welke aspecten zijn belangrijk om mee te nemen in de leadgeneratie? Lees hierover meer in de volledige whitepaper Marketing Automation – Dé CRM trend van 2016?.

Ook interessant voor u!