Kennisitem
Download artikel Datakwaliteit biedt kansen voor de ATP brancheDownload

Datakwaliteit biedt kansen voor de ATP branche

Goede datakwaliteit voor nieuwe kansen

Goede datakwaliteit voor nieuwe kansen

Datakwaliteit, de meest gebruikte definitie van datakwaliteit is: “de mate waarin data geschikt is voor het doel waarvoor ze gebruikt wordt”. Zijn bij u alle gegevens van uw klanten up-to-date? Uit een recent onderzoek komt naar voren dat dit niet zo is. In veel organisaties blijkt dat gegevens van klanten wijzigen en dat dit pas aan het licht komt bij een contactmoment. Terwijl de wijziging van gegevens juist een aanleiding kan zijn voor een contactmoment of een directe verkoopkans.

Deze whitepaper gaat dieper in op het belang van goede datakwaliteit, de uitdagingen die spelen bij het verbeteren of bereiken van kwaliteit en hoe een organisatie dit kan organiseren. Daarnaast komt er een business case aan de orde die voldoet aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

In een visie waarin klantgericht ondernemen centraal staat, mag datakwaliteit niet meer ontbreken. Waarom is datakwaliteit zo belangrijk? Door het ontbreken van datakwaliteit, kunnen er veel risico’s ontstaan. Deze risico’s kunnen een verstoorde klantrelatie als gevolg hebben! Enkele risico’s bij het ontbreken van voldoende datakwaliteit zijn:

  • Slordige communicatie
  • Gemiste marketing en verkoopkansen
  • Niet kunnen bereiken van klanten
  • Gemiste informatie

Wat is de oorzaak van matige datakwaliteit?
Met een goede datakwaliteit kunnen de kansen verbeteren. Waarom zijn er dan zo weinig initiatieven om de datakwaliteit te verbeteren? Er zijn een aantal oorzaken waarom organisaties deze noodzaak niet zien.

  • De urgentie ontbreekt
  • De aandacht is op de marketing/verkoop in plaats van organisatie breed.
  • Een goed business case ontbreekt.

Lees de whitepaper
Wat zijn de kansen door een goede kwaliteit? Hoe kan je als organisatie de datakwaliteit verbeteren? Lees in deze whitepaper onder andere de antwoorden op deze bovenstaande vragen. Daarnaast staat er in deze whitepaper een business case met het resultaat van een mailing op basis van een slechte datakwaliteit.

Ook interessant voor u!