Kennisitem
Download artikel Een geweldig dashboard maken in 10 stappenDownload

Een geweldig dashboard maken in 10 stappen

Betere analytics dankzij betere dashboards

Gepubliceerd: 23-07-2018Betere analytics dankzij betere dashboards

Goede analytics start bij een goed ontworpen dashboard. Op die manier krijgt een organisatie beter inzicht in de steeds groeiende berg data die we verzamelen en nemen we beslissingen gebaseerd op keiharde feiten. Een goed dashboard heeft een duidelijke boodschap en heldere cijfers. Het gebruikt kleur ter verduidelijking en bevat alle essentiële data. Hoe ga je aan de slag bij het ontwerpen van zo’n dashboard? Aan welke eisen moet het voldoen? Je leest het in de whitepaper 10 Best practices for building effective dashboards.

Het begint bij…

Om te starten met een dashboard is het belangrijk om deze 3 punten in acht te nemen.

  • Doordachte planning
  • Een geïnformeerd ontwerp
  • Kritisch oog voor wat gaat en wat blijft

Elk van deze 3 basiselementen bestaat uit een aantal punten die je helpen bij het opzetten van een goed dashboard. Om je een idee te geven zetten we alvast kort de punten voor een doordachte planning voor je op een rij.

1.     Ken je doelgroep

De beste dashboards zijn dashboards die gemaakt werden voor een specifieke doelgroep. Maak ik dit voor een buitendienst medewerker die snel inzicht wil krijgen in de KPI’s? Of is het een teamdashboard dat uitvoerig wordt besproken tijdens de tweewekelijkse teammeeting?

2.     Welke display grootte gebruik je?

Heb je net een dashboard gemaakt wat er op jouw desktop geweldig uitziet, bekijken de sales collega’s het op hun smartphone…Doe dus altijd eerst onderzoek naar welke toestellen je collega’s het vaakst gebruiken, zo pas jij je design naadloos aan op hun devices.

3.     Ga voor snelheid

Een fantastisch dashboard wordt nooit bekeken als het een te lange laadtijd heeft. We zijn nu eenmaal allemaal wat ongeduldig en besteden onze tijd liever aan andere dingen dan aan wachten op een ladend dashboard. De grote boosdoener is vaak filtering, denk dus goed na welke je gebruikt.

Meer weten over goed en effectief gebruik maken van dashboards? Download dan deze whitepaper, ga ermee aan de slag en laat je collega’s versteld staan.