Kennisitem
Download artikel Het succes van Amazon van dichtbij bekekenDownload

Het succes van Amazon van dichtbij bekeken

Wat kan jij leren van deze retailkanjer?

Gepubliceerd: 02-08-2018Wat kan jij leren van deze retailkanjer?

Was het maar mogelijk om het strategische plan van Amazon even in te kijken…Bij gebrek aan een uitgelekt strategisch B2B-plan kunnen we dus enkel kijken naar feiten en historische gegevens van het bedrijf om een strategie voor de toekomst te ontwikkelen. Zo zorg je ervoor dat jouw bedrijf blijft groeien, ook nu Amazon steeds meer voet aan de grond krijgt in de B2B-retail. Het succes van het miljardenbedrijf is groot, maar dat wil niet zeggen dat er geen plek meer is voor jouw organisatie.

2018 brengt verandering

Modern Distribution Management (MDM) ging op onderzoek uit en stelde hierover het rapport Your Amazon Business Playbook op. Ze kwamen tot de conclusie dat tot op dit moment een vrij afwachtende houding werd aangenomen tegenover de potentiële impact van Amazon in de B2B-retail. Maar in 2018 verschuift deze defensieve houding richting een proactieve aanpak. De tijd van bang afwachten is voorbij; het is tijd voor actie!

De marktverstoorder

Net zoals in andere branches, was het slechts een kwestie van tijd voor een marktverstoorder op de bühne zou verschijnen. Netflix draaide de videoverhuur de nek om, Uber maakt het de taxibranche moeilijk en Spotify heeft de cd verdreven. Onderschat de snelle groei van Amazon dus niet en ga aan de slag met een strijdplan.

Belangrijke actiepunten om meteen aan de slag te gaan

Deze whitepaper zet een aantal belangrijke actiepunten op een rij die distributeurs en groothandelaren kunnen inzetten in hun strijd tegen deze gigant. Welke dat zijn, dat lees je in deze whitepaper. Eén actiepunt lichten we alvast kort toe:

  • Investeer in onderzoek en analytics: Heb jij een continue onderzoek lopen naar de feedback van jouw klanten? Veel marktverstoorders hebben wel een vorm van onderzoek, maar slechts weinigen voeren echt gedegen onderzoek uit. Zo is het bijvoorbeeld goed om de wensen en percepties van je klanten over een bepaalde tijdperiode te analyseren. Goed onderzoek en analytics helpt je bij het in kaart brengen van het risico die je loopt om jouw positie in de markt te verliezen. Geen speculatie meer over eventuele dreigingen, maar keiharde data uit jouw klantervaringen en verkoopcijfers.

Start de verandering nu

Deze whitepaper beschrijft de fascinerende geschiedenis van Amazon en de ondergang van diens rivalen. Laat het je inspireren om aan de slag te gaan met een strijdplan tegen de grootmacht in jouw branche en begin bij het downloaden van deze whitepaper.

Ook interessant voor u!