Kennisitem
Download artikel Hoe houd ik CRM levend binnen mijn organisatie?Download

Hoe houd ik CRM levend binnen mijn organisatie?

5 eigenschappen voor een levende CRM

5 eigenschappen voor een levende CRM

Account management is een begrip dat al lange tijd bestaat. Hieruit mag worden geconcludeerd dat aandacht voor de individuele klant, om meer rendement uit deze klant te halen, niet nieuw is. Toch wekt CRM soms de indruk, dat het onderhouden en koesteren van de relatie met bestaande klanten een nieuwe aanpak betreft die grote potentie heeft. Deze verwachting heeft alles te maken met de hedendaagse en toekomstige ICT-mogelijkheden. Kortom, account management heeft nieuwe dimensies gekregen door het toepassen van geschikte ICT-oplossingen. Je kan bijna zeggen dat het beheren van de relatie met klanten en het inspelen op de behoefte van klanten veel eenvoudiger is geworden door de ICT-mogelijkheden van tegenwoordig. Dat klopt, mits vijf belangrijke basisvoorwaarden binnen de organisatie omarmd worden.

Veel organisaties slagen er niet in om structureel aandacht te blijven houden voor CRM. Vele positiewisselingen en wisselende marktomstandigheden zorgen er vaak voor dat deze aandacht verslapt. Als u er voor zorgt dat in uw organisatie de CRM basisvoorwaarden zijn ingebed, dan houdt de organisatie dit in stand. Dit artikel laat u zien welke voorwaarden er zijn. Vervolgens worden ze middels een praktijkvoorbeeld toegelicht. Zie ook 'CRM: business as usual'.

Ook interessant voor u!